Undgå stress – og få et bedre arbejdsliv

Har du alt for meget arbejde og er du tit i tidsnød? Er kravene til det arbejde, du skal udføre for høje eller er du generelt usikker på, hvordan du klarer dig? Det kan også være, at du mangler indflydelse på dit arbejde eller arbejder i et miljø med en rå omgangstone? Stress kan opstå af mange årsager, men generelt gælder det, at vi bliver stressede, når det høje tempo bliver en del af hverdagen og tiden til at slappe af i forsvinder. Stress forsages hovedsageligt af, at vi hele tiden er ”på”. Vores moderne samfund stiller store krav til os om, at være tilgængelig døgnet rundt på vores telefoner og nettet gør det ikke nemmere at koble af. Desuden gør vores generelt skrappe arbejdstider ikke lige frem situationen bedre. Med al den pres fra vores omverden gør, at vi nemt kommer til at stille alt for høje krav til os selv og vi begynder at presse vores hjerne til at yde mere. Når hjernen har været belastet et vis stykke tid afhængig fra person til person, lukker den ned. Det skyldes, at den simpelthen ikke kan holde til det pres, vi udsætter den for og det er dét, som ender ud i langvarig stress. Langvarig stress er den alvorlige stress, som kan føre til fysiske sygdomme, men også psykiske gener som f.eks. depression, angst og generelt dårlig livskvalitet afhængig fra person til person.

Det kan du selv gøre:

Der er dog en del ting, som du selv kan gøre for, at forebygge stress inden det bliver alvorligt.

  • Mærk dine stresssignaler: lær dig selv og dine stresssignaler at kende. Det gør det nemmere for dig, at vide hvornår det er tid til at stoppe op.
  • Bevæg dig: motion får kroppen til at slappe af og hjælper hjernen til at tænke på noget andet.
  • Husk pauser: det er vigtigt, at du giver dig selv pauser i løbet af dagen og giver dig selv tid til at slappe af.
  • Prioriter din tid: gør de ting, der er vigtigst og lad resten vente. Indse at du ikke kan nå alt.
  • Skriv huskesedler til dig selv: sådan udgår du, at du glemmer og bruger energi på at rende rundt og huske på alt.
  • Få nok søvn: når du har travlt og tingene kører hurtigt, har man ofte brug for mere søvn for at hjernen kan følge med.
  • Spørg dine nærmeste om hjælp: hvis du har problemer med at nå det hele, så spørg dine kollegaer, familie og venner om hjælp. De hjælper med garanti gerne.
  • Har du ikke mulighed for hjælp i dine omgivelser søg psykologhjælp. Jo længere tid du går med stresssymptomer jo svære bliver det at komme videre og jo længere behandlingstid kræver det.

Disse råd kan være med til, at hjælpe dig til at få et liv med mindre stress. Det er vigtigt, at du husker dig selv og får bragt balance i de områder af dit liv, som skaber stressen. Det vil med stor sandsynlighed øge din livskvalitet og sørge for at du får det bedre.

Stress

Vend tilbage til forsiden